Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona. Logo


Eines

Accés a l'àrea privada

Fem que tot funcioni

Portada > Serveis per a col·legiats > Formació > Cursos i activitats > Expoelèctric 2016 (1a jornada)


Serveis per a col·legiats

<< Llistat de cursos, conferències i activitats

Agenda

Conferències

Expoelèctric 2016 (1a jornada)

La inscripció està tancada.

Informació de l'activitat

  • Organitzat per:

    Comitè organitzador
    Institut Català d’Energia de la Generalitat de Catalunya
    Ajuntament de Barcelona
    Diputació de Barcelona
    ENGINYERS BCN
    Clúster d’Eficiència Energètica de Catalunya
    Grup de Gestors Energètics

  • Objectius:

    Les e-Jornades estan dividides en dos dies i dues ubicacions, per a més informació de les mateixes o per assistir a cada una de les jornades, poden dirigir-se als enllaços següents:

     

    e-Jornades – 1a sessió ENGINYERS BCN
    e-Jornades – 2a sessió Diputació de Barcelona

     

    Per assistir a les e-Jornades, cal inscriure’s a les dues individualment.

  • Destinataris:

    Professionals. L’Expoelèctric organitzarà els dies 29 i 30 de setembre les e-Jornades, unes conferències que se celebraran a la seu d’ENGINYERS BCN (Consell de Cent, 365) i a la Sala d'actes de l'edifici del Vagó de la Diputació de Barcelona (recinte de l'Escola Industrial) per debatre amb els professionals del sector sobre els temes més actuals relacionats amb la mobilitat elèctrica i sostenible des de la vessant més tècnica. 

  • Programa:

    09.30 – 09.45 h Acreditacions

     

    09.45 – 10.10 h Inauguració Expoelèctric 2016

    A càrrec de
    Miquel Darnés i Cirera, Degà del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona (ENGINYERS BCN)
    Ramon Caus, director d'Expoelèctric
    Assumpta Farran, directora de l’Institut Català d’Energia (ICAEN)
    Ramon Rabella Pujol, cap de l’Oficina tècnica de canvi climàtic i Sostenibilitat

    Agustí Colom, regidor d'Empresa i Turisme de l'Ajuntament de Barcelona

     

    10.10 – 11.50 h 1r workshop: Infraestructura de recàrrega.

    Bloc moderat per Miquel Darnés, degà del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona

    10.10 – 10.30 h Recàrrega pública. Pla d’infraestructura de recàrrega de vehicle elèctric de Catalunya (PIRVEC).

    A càrrec de

    Lluis Morer Forns, cap de programa d’estalvi i eficiència energètica de l’Institut Català d’Energia (ICAEN). Enginyer químic amb 10 anys d’experiència en projectes energètics i entusiasta de l’eficiència energètica, rehabilitació energètica i mobilitat eficient.

    10.30 – 10.50 h Recàrrega particular. La revolució elèctrica. Imaginant el futur de l’energia

    A càrrec de

    Carlota Pi Amorós, enginyera industrial, IESE per la universitat de Navarra, Executive MBA, certificat en Business Management per la Universitat de New York. Cofundadora i Chief Marketing Officer d’HOLALUZ.
    Resum xerrada:
    1. La revolució dels valors: aposta per l’energia solar, l’autoconsum i l’ús racional d’energia.
    2. De comercialitzadora a gestora d’energia.
    3. La digitalització de la mà de la humanització.

    10.50 – 11.10 h Recàrrega pública. La Infraestructura de recàrrega de VE com a servei públic necessari per a la mobilitat sostenible.

    A càrrec de
    David Rodríguez, enginyer tècnic d'obres públiques per la UPC i MBA per l’escola d’organització industrial de Madrid. Actualment treballa a l'empresa de consultoria i enginyeria EVECTRA.
    Resum xerrada:
    La ponència es centrarà en la presentació de la xarxa pública de recàrrega per a vehicles elèctrics de la ciutat de Barcelona, des de la seva planificació, disseny i dimensionament de la xarxa dins del pla estratègic de mobilitat elèctrica 2015 – 2019 fins a la gestió de l’explotació i manteniment de la mateixa. La xarxa de punts de recàrrega de la ciutat de Barcelona és única i pionera a nivell d’Espanya, sent una de les més importants d’Europa. Actualment hi ha més de 2.200 vehicles elèctrics registrats a l’Ajuntament que utilitzen aquesta xarxa pública de recàrrega.

    11.10 – 11.30 h Recàrrega d'empresa. Recàrrega de vehicles elèctrics a les empeses: mesures de foment des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

    A càrrec de
    Rossend Bosch, enginyer de camins, canals i ports. Responsable de projectes a la Direcció de serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona).
    Resum xerrada:

    Presentació de les línies estratègiques de l’AMB en el camp dels vehicles elèctrics i de baixes emissions: tant pel que fa a vehicles privats com a flotes de vehicles comercials o flotes corporatives. Detall de les proves pilot de foment del vehicle elèctric a l’empresa: cas de la pròpia AMB i de les instal·lacions de la CCMA (TV3) a Sant Joan Despí. Una acció complementària: el repte de la plataforma LIVE per fomentar la recàrrega de vehicles elèctrics a les empeses. Propers passos: ajudes i actuacions de l’AMB per fomentar la recàrrega dels vehicles elèctrics en els llocs de treball, i per incrementar la presència dels vehicles elèctrics a les flotes de les empreses.

    11.30 – 11.50 h Torn de preguntes.

     

    11.55 – 13.45 h 2n workshop: Autonomia i eficiència.

    Bloc moderat per Lluis Morer, cap de la unitat d’Eficiència Energètica i Renovables de l’Institut Català d’Energia (ICAEN).

    11.55 – 12.15 h Estudi d'eficiència d'un vehicle. Gestió de bateries

    A càrrec de

    Emili Hernández, enginyer industrial per la UPC i Dr. en Geologia per la UB. Professor associat del departament d’enginyeria de projectes i de la construcció

    12.15 – 12.40 h Recerca de bateries. Bateries de vehicle elèctric com a emmagatzematge estacionari i ús en la seva segona vida.

    A càrrec de
    José Luis Domínguez-García, Enginyer industrial i doctorat en enginyeria elèctrica per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), en 2009 i 2013, respectivament.
    Resum xerrada:
    En un futur pròxim disposarem de una gran quantitat d’emmagatzematge “mòbil” repartit entre els vehicles elèctrics que estaran endollats a la xarxa durant diferents instants del dia. Les possibilitats de gestionar tant la carrega com la descarrega d’aquests vehicles, tot considerant les necessitats de l’usuari i les restriccions tècniques, obre un ampli ventall de aplicacions que s’estan analitzant a diversos projectes i activitats de l’Agència Internacional de l’Energia. Per altra banda, un cop la bateria ja no és útil per les aplicacions de mobilitat, queda la segona vida de la mateixa on, en un ús estacionari, proporcionarà bateries a un cost inferior però on la degradació de les mateixes esdevindrà un factor principal a tenir en consideració.

    12.40 – 13.05 h Recerca de bateries. Nova generació de bateries per a vehicles elèctrics: bateries de Li-S i grafè.

    A càrrec de
    Cristina Flox, llicenciada en Química per la Universitat de Castella la Manxa.
    Resum xerrada:
    La bateria suposa una de les principals limitacions per a la implementació del vehicle elèctric. Actualment, les tecnologies de bateries per a aplicacions de mobilitat continuen sent costoses, de baixa autonomia i amb una degradació prematura. Una tecnologia que pot sobreposar aquests problemes és les bateries de liti sofre, les quals proporcionen una densitat d'energia molt més alta amb l'ús de materials barats, com el sofre. A més, la implementació d'elèctrodes basats en grafè podria augmentar la potència ja sigui en la bateria com en un sistema híbrid, supercondensador.

    13.05 – 13.25 h Reutilització de bateries.

    A càrrec de
    Lluc Canals Casals, enginyer industrial i doctorat per la Universitat Politècnica de Catalunya el 2016.
    Resum xerrada:

    La bateria d'un vehicle elèctric és l'element més costós. La reutilització i la segona vida de bateries de vehicle elèctric apareix com una solució per fer-lo més competitiu: Si es pot revendre, es pot abaratir el preu de sortida del vehicle. De totes maneres, tal com estan les coses, la segona vida de bateries de vehicle elèctric queda lluny dels sistemes plug-and-play. Ni les comunicacions, ni les connexions, ni la forma, ni els sistemes de refrigeració ni tantes altres coses han estat dissenyades per a ser fàcilment reutilitzables.
    A més, la majoria de proves d'envelliment de bateries s'han realitzat per a assegurar el seu funcionament en vehicles, però no més enllà. Al sortir la idea de la reutilització, la majoria de fabricants s'han afanyat a posar en marxa projectes i prototips, així com a redissenyar-les pensant en la forma, el software i els processos de desmuntatge que n’afavoreixin la reutilització. En aquesta presentació farem un repàs de l'estat actual d'aquest model de negoci i d'alguns dels projectes que estan en marxa.

    13.25 – 13.45 h Torn de preguntes.

     

    Nota: Programa subjecte a possibles modificacions.

  • Impartit per:

    Carlota Pi Amorós, enginyera industrial, IESE per la universitat de Navarra, Executive MBA, certificat en Business Management per la Universitat de New York. Cofundadora i Chief Marketing Officer d’HOLALUZ. Consultora free-lance especialista en el sector energètic. Va treballar com a professora al postgrau en eficiència energètica i al màster en enginyeria i gestió de les energies renovables de la Universitat de Barcelona (IL3).
    Va treballar com a directora de departament de desenvolupament de mercat i com a adjunta a la direcció general a l’empresa Nexus Energia, SA. També va treballar a l’empresa RWE Solutions, on va desenvolupar diversos càrrecs a les delegacions d’Alemanya, Barcelona i New York.

     

    Lluis Morer Forns, cap de programa d’estalvi i eficiència energètica de l’Institut Català d’Energia (ICAEN). Enginyer químic amb 10 anys d’experiència en projectes energètics i entusiasta de l’eficiència energètica, rehabilitació energètica i mobilitat eficient. Coordinador del mòdul d’indústria del màster de Gestió i Eficiència Energètica de la Universitat de Barcelona. Responsable de la gestió i desenvolupament de projectes d’estalvi i eficiència energètica per part de l’administració pública:
    - Promoure la mobilitat elèctrica la mobilitat eficient i la millora de la qualitat de l’aire a Catalunya, incentivant un ús més racional del transport.
    - Certificació energètica d’edificis (2010/31/UE i RD 235/2013). Promoure l’estalvi energètic, les energies renovables i els edificis de consum d’energia gairebé a zero amb jornades i documentació tècnica.
    - Impulsar una industria catalana eficient i competitiva amb la instal·lació de sistemes de gestió energètica i la figura de gestor energètic.


    David Rodríguez, enginyer tècnic d'obres públiques per la UPC i MBA per l’escola d’organització industrial de Madrid. Actualment treballa a l'empresa de consultoria i enginyeria EVECTRA, i entre altres tasques es el responsable de l’equip d’assistència tècnica al programa de vehicle elèctric de l’Ajuntament de Barcelona, on principalment l’equip dona suport tècnic per a la planificació i gestió de la infraestructura de recàrrega per a vehicles elèctrics.


    Rossend Bosch, enginyer de camins, canals i ports. Responsable de projectes a la Direcció de serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona).
    Director de projectes amb més de vint-i-cinc anys d’experiència en el camp del transport i la mobilitat: de viatgers i de mercaderies, a qualsevol dels modes de transport existents (des de la bicicleta al transport aeri).
    De 2000 a 2006, fou responsable de mobilitat i accessibilitat terrestre a l’Oficina Executiva del Pla Barcelona d’AENA. Ha estat secretari tècnic del Atlàntic Arc Transport Group-CPMR de 2003 a 2011.
    Des de 2008 a 2013 ha estat gestor de la Mesa de Mobilitat de l’àrea industrial del Delta del Llobregat (Zona Franca, ZAL, Port de Barcelona, polígon Pratenc).
    Des de 2013 és responsable de dos serveis metropolitans a l’àmbit de la mobilitat: servei metropolità d’aparcaments segurs de bicicletes (Bicibox) i del servei metropolità de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics (Electrolineres) a l’Àrea Metropolitana de Barcelona-AMB.

     

    Emili Hernández, enginyer industrial per la UPC i Dr. en Geologia per la UB. Professor associat del departament d’enginyeria de projectes i de la construcció. Consultor extern de les empreses CELLNEX Telecom i SCUTUM. Titulat Superior en excedencia del Cuerpo Superior de Sistemas Tecnologías de la Información del Estado. Creador del projecte Anella Industrial al 2007. Introductor dels projectes Formula Student a Catalunya al 2007. Creador/Fundador de la Formula Student Spain al 2010. Creador/Fundador del la Barcelona Smartmoto Challenge al 2012. Cofundador de la Moscow Smartmoto Challenge a Rússia al 2013 i creador del projecte Beyond Formula Student al 2014. Membre de la comissió TIC del COEIC i president de l’associació Smart Moto Challenge.

     

    José Luis Domínguez-García, Enginyer industrial i doctorat en enginyeria elèctrica per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), en 2009 i 2013, respectivament. En 2015 la tesis va ser guardonada amb el Premi extraordinari de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Ha estat investigador visitant a l'Institut of Energy de la Universitat de Cardiff (Wales, UK) i a la Universitat de Strathclyde (Escòcia, UK), en 2011 i 2016. Actualment, és l'adjunt al responsable del grup de Power Systems a l’Institut de Recerca en Energies de Catalunya (IREC). Participa activament en el desenvolupament i proposta com a investigador en diversos contractes industrials i projectes de recerca nacionals i internacionals centrats principalment en la integració d'energies renovables a la xarxa elèctrica i el disseny i control de parcs eòlics marins. És autor i coautor de més de 20 articles científics en revistes, de 4 capítols de llibre i d'una patent.

     

    Cristina Flox, llicenciada en Química per la Universitat de Castella la Manxa. La investigació duta a terme per Dra. Cristina Flox està centrada en l'estudi fonamental i aplicat de materials per a dispositius electroquímics de flux. Des de l'any 2010, es va incorporar com a investigadora al grup "Emmagatzematge d'Energia i Sistemes Autònoms" de l'àrea de "Materials Avançats per a l'Energia" dins l'Institut de Recerca de l'Energia de Catalunya (IREC). En aquest període, es va centrar en millorar els components de la bateria de flux de vanadi en el marc de projectes espanyols com REDES2025, REDOX2015 i europeus com KIC- InnoEnergy, aconseguint 5 publicacions i 1 patent. Paral·lelament, ha participat en projectes dins el marc Europeu desenvolupant nous conceptes d'emmagatzematge d'energia electroquímic com bateries de flux semi-sòlides basades en Li o Na-ió (FP7-Influence 608.621), bateries de liti sofre aplicats per al vehicle elèctric (HORIZON2020 -HELIS 666.221), així com, supercondensadors (NUCLI-eCUB) i electròlits eco-sostenibles orgànics per segona generació de bateries de flux (Fundació Ramón Areces "XVII Concurs Nacional" - BAT-LIMET). És aquest període, ella va obtenir 6 publicacions i ha participat en més de 20 conferències en congressos internacionals. Actualment, és supervisora de dues tesis doctorals en curs.

     

    Lluc Canals Casals, enginyer industrial i doctorat per la Universitat Politècnica de Catalunya el 2016. Després de més de 7 anys treballant al sector de l'automoció va tornar a la universitat per investigar, amb un conveni UPC-SEAT, l'envelliment de bateries de vehicle elèctric i la seva possible reutilització. A l’actualitat està com investigador dins del projecte ReViBe sobre la caracterització de l'envelliment de bateries en segona vida, analitzant possibles negocis i el seu impacte ambiental. 

     

    Amb la inauguració inicial a càrrec de Miquel Darnés, degà del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona, Ramon Caus, director de l’Expoelèctric, Assumpta Farran, directora de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), Ramon Rabella Pujol, cap de l’Oficina tècnica de canvi climàtic i Sostenibilitat Agustí Colom, regidor d'Empresa i Turisme de l'Ajuntament de Barcelona.

     

    Amb la moderació a càrrec de Miquel Darnés, degà del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona i Lluis Morer, cap de la unitat d’Eficiència Energètica i Renovables de l’Institut Català d’Energia (ICAEN).

  • Dates i horaris:

    29 de setembre de 2016, de 9.45 a 13.45 h

  • Lloc:

    Sala d'actes del Col·legi
    Consell de Cent, 365
    08009 Barcelona
    Tel. 934 96 14 20
    Fax. 932 15 20 81

  • Observacions:

    Ponència Lluc Canals

  • Enllaços relacionats

Feu-ho córrer
  • Més

Mes anterior Març 2020 Mes següent
dl dm dc dj dv ds dg
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31     

Informació

Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona

Consell de Cent, 365 - 08009 Barcelona

Tel: 934 96 14 20 -

Mapa de situació | Contacte

© Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona
Tots els drets reservats - Avís Legal - Accessibilitat - Cookies - Política de privacitat

També ens trobareu a:

  • Certificado TÜV
  • 2020 Any de la Seguretat Industrial