INNOVACIÓ Les realitats actuals i les seves aplicacions Carles Torras, Comissió de Qualitat i Innovació Actualment, s’estan desenvolupant diferents tecnologies tendents a mo- dificar la percepció que les persones tenim de la realitat, i que donen peu a diferents tipus de “realitats”, les més conegudes de les quals són la realitat virtual i la realitat augmentada, tot i que darrerament s’està parlant molt de la realitat mixta, que no deixa de ser una barreja de les dues primeres. REALITAT AUGMENTADA Per realitat augmentada (RA) ente- nem la superposició d’elements virtu- als sobre una visió real, de manera que els elements virtuals ens aportin infor- mació addicional sobre els elements reals. Podem fer ús de la RA o bé mit- jançant ulleres o cascs, especialment desenvolupats per a aquesta finalitat, pleta, a partir d’un entorn d’aparença en el de l’enginyeria, ja que l’RV ens o bé a través de les lents dels telèfons real, habitualment generat mitjançant permet simular, visualitzar i provar de mòbils més moderns. Aquesta darrera tecnologia informàtica, que genera manera virtual productes amb un alt opció permet un ràpid creixement de en l’usuari la sensació d’estar im- cost de fabricació (sectors de l’auto- les apps d’RA atès el gran nombre de mers en aquest entorn. Per entrar en moció i la construcció). l telèfons existents. La diferència bà- aquest món virtual són necessàries sica entre aquestes dues tecnologies unes ulleres especials i uns auriculars, Hi participen: és que tant les ulleres com els cascs com a mínim, ja que si volem simular necessiten unes lents suficientment olors, textures, etc., també ens caldrien transparents que permetin veure l’en- dispositius específics per a aquestes in- torn físic a través seu (per exemple, les teraccions. Google Glass), mentre que els mòbils Les ulleres d’RV també necessiten utilitzen les seves pantalles per mos- una pantalla davant els ulls per veure trar l’entorn físic, a l’hora que generen l’entorn creat. Això es pot fer, actual- elements digitals per interactuar amb ment, amb ulleres que porten la prò- aquest entorn (per exemple, el cone- pia pantalla (tipus Oculus Rift) o les gut joc Pokemon Go). mòbils, que utilitzen un telèfon intel- Avui podem trobar aplicacions d’RA ligent per fer de pantalla (Samsung a l’educació, el turisme, l’entreteni- Gear VR). També ens caldrà un espai Hi col·laboren: ment, la publicitat i la indústria. En físic per moure’ns, més o menys gran aquest camp cal mencionar la visua- en funció de l’aplicació que utilitzem. lització prèvia de dissenys industrials No serà el mateix pilotar un cotxe, en que elimina la necessitat de prototips, què estarem pràcticament estàtics, i les apps de manteniment industrial, que passejar per l’interior d’un museu, capaces de mostrar contingut 3D amb on necessitarem molt espai. les instruccions necessàries sobre les Les principals aplicacions de l’RV mateixes peces a mantenir. es troben en els camps de la formació (simuladors de quiròfans), del màr- REALITAT VIRTUAL queting (proves de roba, vehicles, in- La realitat virtual (RV) ens permet si- teriorisme), de la comunicació (recre- mular una experiència sensorial com- ació d’espais de reunió) i especialment Theknos Maig