25 aniversari. Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona. Logo


Eines

Accés a l'àrea privada

Fem que tot funcioni

Portada > El Col·legi > Notícies > Aprovada la Llei de facilitació de l’activitat econòmica


Notícies

RSS

Dijous, 24 de desembre de 2020

Aprovada la Llei de facilitació de l’activitat econòmica

El passat 18 de desembre va aprovar-se la Llei de facilitació de l'activitat econòmica. Conté accions concretes de simplificació, tramitació i relació entre el titular de l'activitat, el tècnic i l'administració pública. En aquesta notícia et fem un resum del més important.

Després d'anys de redacció i tràmit, el Parlament de Catalunya ha donat llum verda a la Llei de facilitació de l'activitat econòmica. Es tracta de l'evolució de la ja derogada Llei 16/2015 de simplificació, una norma, basada en l'anterior, que va més enllà. Conté accions concretes de simplificació, tramitació i relació entre el titular de l'activitat, el tècnic i l'administració pública. Però també serveix de paraigües per a un desenvolupament futur de l'administració electrònica, la tramitació telemàtica i la simplificació i estandardització de tràmits, entre d'altres.

Aquests són els punts claus de la nova llei que heu de conèixer:

  • Les Declaracions Responsables presentades a l'Ajuntament hauran d'incorporar, a partir d'ara, el Certificat tècnic. Fins ara s'havia de tenir però la realitat ha demostrat que en molts casos no s'havia obtingut. Tot això ajudarà a protegir la seguretat i l'interès general.
  • Consolidar la figura del tramitador (enginyers, gestors, etc) com a actors que poden presentar documentació sense la responsabilitat de ser representant legal de l'empresa.
  • El pagament de taxes electrònicament a través de les seves seus electròniques i del portal únic  per les empreses, Canal Empresa.
  • Un sistema de control posterior de les activitats que podrà comportar multes addicionals de fins a 20.000 euros i la prohibició de comunicar o declarar l'inici d'activitat objecte de sanció entre a 6 mesos i 2 anys.
  • Les administracions passaran de gestionar formularis a gestionar dades (Only Once) amb una estandardització de les dades, l'identificador únic d'establiment, la tramitació unificada un sol cop de les dades aportades, i la proactivitat de l'administració, respecte dels serveis disponibles en cada moment.
  • Consolida la Finestreta Única Empresarial (FUE) i Canal Empresa com a model i punt únic de relació entre empreses/professionals i administració responsable per realitzar tots els tràmits necessaris per a la seva activitat. L'Àrea privada del portal serà l'espai comú d'integració entre l'empresa i l'Administració. El Directori d'Empreses, Establiments i Registres, posarà en comú tota la informació de què disposen les administracions, dels titulars de les activitats i dels establiments.
  • S'amplien alguns codis d'activitats en la relació dels Annex I i II on s'inclouen certes activitats que fins ara no tenien una tramitació expressa, complementant el llistat existent.
  • S'avança amb la simplificació de la intervenció administrativa, amb una minimització del control administratiu, que serà a posteriori. Com a regla general, la intervenció administrativa exercirà un control posterior, i només excepcionalment s'imposarà el control previ per part de l'administració.
  • La Governança d'aquest nou model de relació empresa/administracions pivota sobre la Comissió per a la Facilitació de l'Activitat Econòmica i el seu Comitè Assessor (de la qual en formem part), com a òrgan encarregat de fer seguiment, avaluació de la implantació, definir la estratègia per fer efectiva la FUE i coordinar el seu desplegament.
  • Impuls de projectes empresarials estratègics: s'estableix una tramitació d'urgència de projectes empresarials considerats estratègics, amb la voluntat d'oferir una "autopista administrativa" que faciliti la implantació de projectes empresarials amb valor afegit. Aquesta regulació resta pendent fins el seu desenvolupament reglamentari. La finalitat és poder designar un projecte empresarial com a "estratègic", impulsar un procés ordenat i equilibrat de transició cap a nous models de negoci, de major valor afegit i presència tecnològica, que consolidin el teixit productiu i l'ocupació en l'objectiu de promoure projectes de desenvolupament tecnològic i innovació, desenvolupament i vertebració territorial, reindustrialització, generació d'ocupació, recuperació i foment de sectors tradicionals, protecció mediambiental, promoció de la diversitat, inclusió social, igualtat, no discriminació i conciliació en l'àmbit laboral o corresponsabilitat. També es tindran en compte els projectes que fusionin petites empreses, incorporin start-ups per guanyar dimensió o incrementin el nombre de grans empreses a Catalunya.

Aquestes accions afectaran i beneficiaran al 89% de les empreses i 91% dels autònoms, i pot suposar un estalvi de 39 milions d'€ a empreses i emprenedors.

Feu-ho córrer
  • Més


Informació

Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona

Consell de Cent, 365 - 08009 Barcelona

Tel: 934 96 14 20 -

Mapa de situació | Contacte

© Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona
Tots els drets reservats - Avís Legal - Accessibilitat - Cookies - Política de privacitat

També ens trobareu a:

  • Certificado TÜV
  • 25 anys del Col·legi
  • 2021 Any de la Seguretat Industrial